www.dobrepisne.czDobře utajené písně

Novinky
2018-01-28
U mě dobrý - i po volbě prezidenta

2016-07-01
První reklamní písnička

Zimní přejezd Velké Fatry

(5.6.3.2005)
Stejně jako minulý týden jsem vyrazil do hor. V březnu již několik let po sobě podnikáme ve „zdravém“ jádru (první tři vůdcové oddílu) přejezd Velké Fatry na běžkách. Vyrážíme ze Starých hor přes Križnou, Ostriedok až do Ružomberoku. Spíme pod stanem, poslední dobou většinou pod širákem na sněhu.
Už vím, co mne na zimních horách tak přitahuje - mám je skoro celé sám pro sebe. Zvláště, když trochu zafouká vítr či je pár stupňu navíc pod nulou,
nepotkám pár kolimetrů od horské chaty či stanice vleku ani živáčka. Netřeba se úzkoprse pohybovat po vytyčených chodnících, aby člověk nepošlapal netřesky, hořce a jinou vzácnou květenu. V údolích se dá pohybovat po zasněžených divokých potocích, které v létě nelze pro jejich dravost přejít. Když si ustelu skoro na hřebenu, nemusím mít strach, že na mne narazí a vyžene mne strážce parku.
Letošní akci „Velká Fatra“ jsem absolvoval sám. Okolnosti tomu nechtěly, aby vyrazili i ostatní. Před tím, než jsem vyrazil, mrknul jsem se na web slovenské Horské služby jak si stojíme s varováním pro Velkou Fatru. Pro lyžařské tůry jsou 3 stupě: dobré - obmezené - zlé. Na dnešek hlásí omezené (málo nosný sneh po snežení, možnosť výskytu menších úsekov nesúvislej snehovej pokrývky, vyfúkané tvrdé miesta, zmrznutý sneh po odmeku). To je OK. Lavinové nebezpečí se udává v 5 stupních - malé, mírné, zvýšené, veliké, velmi veliké. Pro dnešek píší 3 (zvýšené - stabilita snehových vrstiev je na mnohých extrémnych strmých svahoch len mierne až slabo spevnená. Pravdepodobnosť pádu lavín - výskyt lavín pri malom mechanickom zaťažení na extrémnych, strmých svahoch. Možný samovoľný vznik malých a stredných lavín. Odporúčanie pre turistov - túry vyžadujú veľkú opatrnosť a znalosť lavínovej
problematiky.)
Na vrcholku Križné (1574 m) jsem byl až kolem třetí odpoledne. Zastihla mne tam docela šílená fujavice a mizerná viditelnost. Ještě že je holý hřeben Velké Fatry označen tyčema. Viditelnost ale byla místy tak mizerná, že nebylo vidět od tyče k tyči. A tak jsem někde kolem Križné nabral omylem směr místo na sever rovnou na západ. Bylo mi trochu nápadné, že místo mírného stoupání už půlhodinku spíše klesám. Když se na krátkou chvíli roztáhly mraky a zasvítilo slunko, bylo mi jasné, že jedu na Královu skalu. Už jsem to neobracel, protože jsem věděl, že se musím druhý den vrátit zpátky k autu, které jsem nechal stál v Tureckej. A je jedno kudy se k němu dostanu. Přespím někde u Kralovy skaly a pak se traverzem přes Malou Križnou dostanu zpátky.
Záhrab si dělám kousek od skály v docela prudkém svahu. Na hřebenu není dost sněhu (je vyfoukaný) a tak jdu asi 10 výškových metrů pod hřeben. Mám jistotu, že v tomto terénu se semnou lavina utrhnout nemůže. Příprava záhrabu mi trvala o půl hodiny méně něž minulý týden na Malé Fatře - holt, zkušenosti jsou zkušenosti a praxe je praxe.
Venku to docela sviští a tak jsem neskutečně rád, že ač mokrý (kdo si myslí, že se při vyhrabávání kutlochu nezamokří i když je notně pod bodem mrazu je naivka) jsem ve své sněhové jeskyni.
I když je venku pořádně pod nulou a hvízdá tam severák, tady ve sněhovém záhrabu je docela fajn. Za chvilku tu bede trenýrková teplota. Na vařiči si připravuju horkou polévku a rázem tu je páry jako v ini-tipi (indiálnské potní chýši).
Ráno je docela kosa a tak mi vylézání z teplého spacáku trvá dýl než obvykle. Kolem osmé už jsem na lyžích zpátky na hřebenu a chci se vydat traverzem pod Križnou. Ale malá cedulka se zákazem pohybu v zamýšleném směru mne varuje - zvýšené rizko padání lavin! Počty jsou jednoduché - jsem sám, počasí docela mizerné, na mobilu signál kolísavý ... nebudu raději riskovat! Myslím si sice, že by ten cca 5 kilometrový úsek byl v pohodě, ale jistota je jistota. Sjíždím od Královej studně dolů do údolí. Nechápu jak se tudma mohou v zimě dostávat se zásobama z civilizace nahoru. Na prohrnutí metrových vrstev sněhu tady musí potřebovat vojenský transportér. A nebo to tu tahají sněžnýma skůtrama a možná i vrtulníkem.
Cesta od Královej studni do Horného Harmanca se mi zdá nekonečná. Dal bych krk, že jsem některými místy projížděl několikrát - tak podobné až stejné mi připadaly. Samozřejmě, že to byl nesmysl, ale pro jistotu jsem se díval do mapy každý kilometr.
Z Horného Harmanca jsem do Banskej Bytrice použil autobus a po několikahodinovém marném čekání na spoj a zmatečně bordelářském autobusáku v BB jsem jel do Tureckej, kde jsem měl auto, prvně v životě taxíkem :-(

Jméno:
Mail:
Předmět:
Text:
Kód:


Copyright © www.dobrepisne.cz Všechna práva vyhrazena
Mapa stránek | Created by AVT design - tvorba webových stránek